Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (5)
  • Religion/etikk/filosofi (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Acta Didactica (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Britt Oda Fosse (1)
  • Camilla Angeltun (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Jean Bergane (1)
  • Kari Anne Rødnes (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
Artikkel

Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode

«Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen.

Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

Elevenes skjønnsutøvelse – fra myndighetenes intensjoner til lærerens pedagogiske praxis

Muliggjør, aktualiserer og fremmer dagens læreplaner godt begrunnet skjønnsutøvelse hos elevene?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Norwegian teachers’ understandings of conspiracy theories

Det å reflektere over ulike forståelser av konspirasjonsteorier og hvordan disse former foreslåtte løsninger, er ikke bare fordelaktig, men nødvendig hvis man ønsker å imøtegå konspirasjonsteorier.

Publisert: 24.04.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagartikkel

Om levande lærarkunnskap – eit filosofisk essay

Det er eit problem at den gjengs talemåten av omgrepet «kunnskap» ikkje reknar med ein levande kunnskap, men refererer til ord og informasjon. Det som gjer ein lærar verkeleg god, er kanskje ikkje mogeleg å uttrykke i ord – eller som teori.

Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Betydningen av å bruke fagbegreper - For elever, lærerstudenter og lærere

Nyere forskning viser hvordan aktiv og bevisst bruk av fagbegreper påvirker resonnering og læring — ikke bare fagbegreper som tilhører bestemte fag, men også fagbegreper om læring i fag. Dette ser man både blant elever i videregående skole, blant lærerstudenter i lærerutdanningen og blant lærere i etterutdanningssituasjoner. Betydningen av å bruke fagbegreper er viktig kompetanse både i skolen og i lærerutdanningen.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo