Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Norsk (3)
  • Religion/etikk/filosofi (3)
  • Naturfag (2)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)

Artikkelforfatter

  • Ane Malene Sæverot (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Britt Oda Fosse (1)
  • Kari Anne Rødnes (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Marit Ulvik (1)
Fagartikkel

Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen

Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert

Hvordan kan bilder brukes i undervisning?

Økt visuell kompetanse kan bidra til elevers danningsprosess. Bruk av bilder i undervisningen kan skape undring, kritisk tenkning og refleksjon i en tid med falske nyheter og ulovlig deling av private bilder.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 3/2018
Fagartikkel

Betydningen av å bruke fagbegreper - For elever, lærerstudenter og lærere

Nyere forskning viser hvordan aktiv og bevisst bruk av fagbegreper påvirker resonnering og læring — ikke bare fagbegreper som tilhører bestemte fag, men også fagbegreper om læring i fag. Dette ser man både blant elever i videregående skole, blant lærerstudenter i lærerutdanningen og blant lærere i etterutdanningssituasjoner. Betydningen av å bruke fagbegreper er viktig kompetanse både i skolen og i lærerutdanningen.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo