Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Atferd (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nordic Journal of Social Research (NJSR) (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Bente Hvidsten (1)
  • Gunvor B. Wilhelmsen (1)
  • Solveig Roth (1)
  • Tina Gerdts-Andresen (1)
Fagfellevurdert

Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner

Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole?

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Fagfellevurdert

Ungdomsskolelærernes erfaring med oppmelding til PPT og samarbeid med aktuelle aktører når elever oppfattes å ha konsentrasjonsvansker

En rekke elever i skolen sliter av ulike årsaker med å konsentrere seg. I dagens skole tenker en gjerne at dette må være elever med en ADHD-diagnose eller vansker av sosioemosjonell art. Artikkelen konsentrerer seg om lærernes oppfatning av elever som ikke har de nevnte diagnosene, og hvor en ikke kjenner årsaken til manglende konsentrasjon.

Publisert: 01.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Engelsk — Fagfellevurdert

Circle of Security-Parenting: A Systematic Review of Effectiveness When Using the Parent Training Programme with Multi-Problem Families

Foreldreveiledning i trygghetssirkelen (på engelsk Circle of Security) er et forenklet, relasjonsbasert program med den hensikt å utvikle foreldrenes observasjon og evne til å foreta slutninger knyttet til det å forstå barnets behov, øke følsomheten overfor eget barn, hjelpe til med følelsesmessig regulering samt å redusere negative egenskaper som man tillegger barnet.

Publisert: 19.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Social Research (NJSR) (Vol. 12) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo