Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (6)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Psykisk helse (3)
  • Atferd (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Profesjonsetikk (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (6)

Artikkelforfatter

  • Line Fredheim Storvik (2)
  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Carina Lange Moi (1)
  • Royne K. Berget (1)
  • Tove Erna Belland (1)
  • Turid Bie (1)
Fagartikkel

Slik kan du støtte barn som er pårørende

Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død?

Her er 8 tips til samtalen.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene

Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Bedre foreldremøter når vi deler kunnskap

Fagbaserte foreldremøter gir foreldrene mer respekt for de ansatte, et bedre samarbeid og økt stolthet blant barnehageansatte.

Publisert: 16.01.2018 Hentet fra Første steg 1/2018
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Foreldreaktiv tilvenning skaper trygge barn

«Det var en drøm i forhold til sånn vi hadde det med det første barnet vårt». Slik oppsummerer et foreldrepar tilvenningen tilbarnehagen etter å ha brukt Jåttåmodellen. Modellen er en foreldreaktiv tilvenning, som vi i Jåttå barnehage i Stavanger har utarbeidet og prøvd ut i over to år nå.

Publisert: 03.06.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo