Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (7)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Samarbeid med hjemmet (7)
  • Overgangsfaser (3)
  • Barnehage (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Barn (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Annbjørg Håøy (1)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Atle Rønnestad Kaasin (1)
  • Hilde Dehnæs Hogsnes (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Irene Aasen Andersen (1)
  • Jorun Elin Dahl (1)
  • Jostein Paulgård Østmoen (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Stian Orm (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
Fagfellevurdert

Foreldre til barn med autismespekterforstyrringar sine erfaringar kring samarbeid mellom skule og heim

Samarbeidet mellom foreldre og skule er eit viktig tema innan pedagogisk psykologi og har potensielle implikasjonar for organiseringa av tenestetilbodet for familiar for barn med autismespekterforstyrringar.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2024
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart

Det har stor betydning for barns opplevelse av sosial inkludering om de ved skolestart kommer i klasse med barn som de kjenner fra før. Det å ha noen å leke med i friminutt og på SFO, bidrar til førsteklassingenes opplevelse av inkludering.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger

Hva kjennetegner velkomstarrangementet for førsteklassingene, og hvilke intensjoner synes å ligge bak gjennomføringen?

Publisert: 29.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Artikkel

Nesten alle lærte å lese med ny metode

Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv

Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra?

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo