Engelsk — Fagfellevurdert Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager? Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert «Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen Hvordan opplever flyktningforeldre samarbeidet og møtet med barnehagen? Hvilke forhold i foreldresamarbeidet bidrar til tilhørighet og anerkjennelse? Funn viser at flyktningforeldrene opplever spenninger mellom gode erfaringer og usikkerhet i møte med barnehagen. Manglende forståelse av kulturelle koder og språkbarrierer ser ut til å komplisere foreldresamarbeidet med barnehagen. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Vol. 19, No. 3, 2022
Fagfellevurdert Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst. Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022