Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (5)
  • Overgangsfaser (5)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Barnetrinn (3)
  • Barnehage (2)
  • Atferd (1)
  • Lek (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Barn (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Annbjørg Håøy (1)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Atle Rønnestad Kaasin (1)
  • Hilde Dehnæs Hogsnes (1)
  • Jostein Paulgård Østmoen (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Solveig Roth (1)
  • Vigdis Alver (1)
Fagfellevurdert

Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart

Det har stor betydning for barns opplevelse av sosial inkludering om de ved skolestart kommer i klasse med barn som de kjenner fra før. Det å ha noen å leke med i friminutt og på SFO, bidrar til førsteklassingenes opplevelse av inkludering.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger

Hva kjennetegner velkomstarrangementet for førsteklassingene, og hvilke intensjoner synes å ligge bak gjennomføringen?

Publisert: 29.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Fagfellevurdert

Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner

Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole?

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Podcast

Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen?

Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med?

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo