Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Forskningsnotat (2)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (6)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Motivasjon (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Helsedirektoratet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Elisabeth Øverland (1)
  • Kathe Lundahl (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Siw Askheim (1)
  • Terje Manger (1)
  • Trude Havik (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp?

Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Innsatsen til adoptivfamilier bør styrkes i den første tiden etter at barnet er adoptert

Mange adoptivforeldre overlates til seg selv, når de egentlig trenger veiledning fra fagfolk i hvordan de skal samspille med sitt nye barn.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Forskningsnotat

Miljøfaktorer som fremmer trivsel

Barns psykiske helse påvirker deres muligheter for læring og læringsmiljøet har betydning for barns psykiske helse.

Publisert: 05.10.2015 Hentet fra Helsedirektoratet
Forskningsnotat

Psykososialt læringsmiljø

Det psykososiale læringsmiljøet består av en rekke faktorer knyttet til skolearbeidet, skoleklassen og skolen. Det innbefatter samspill mellom lærere og elever og samspill mellom elever. I denne kunnskapsstatusen som bygger på gjennomlesning av flere systematiske kunnskapsoversikter, kommer vi også inn på forskningsstatus på tema som motivasjon, tiltak mot mobbing, realfag og kultur.

Publisert: 21.03.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo