Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Språkvansker (3)
  • Autisme (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Grethe Sønsthagen (1)
  • Bjørk Kehlet (1)
  • Dorthe Hansen (1)
  • Janne Madsen (1)
Fagfellevurdert

Det er ikke så lett å snakke om traumatiske opplevelser uten et språk – iscenesettelse som kommunikasjon

Atypisk og supplerende kommunikasjon støtter utviklingen av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med atypisk eller avvikende språkutvikling. I slik kommunikasjon må man ta i bruk et bredt utvalg av funksjonelle modaliteter for kommunikativ støtte.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagfellevurdert

«Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen

Hvordan kan ansatte i norske barnehager bidra til inkludering i samfunnet? I denne artikkelen drøftes ulike tilnærminger som barnehageansatte kan anvende for på en god måte å legge til rette for minoritetsforeldres aktive deltakelse i utforming av barnehagens innhold.

Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Fagfellevurdert

Interaktion mellem logopæd, forældre og barn ved præsentation af sprogaktiviteter

Denne artikkelen setter fokus på logopeders interaksjon med foreldre og barn om aktiviteter til språktrening i hjemmet. Ut fra en konversasjonsanalytisk tilnærming undersøker Dorthe Hansen to forskjellige måter å presenterer språkaktiviteter på i interaksjonen mellom de tre partene.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo