Fagfellevurdert Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere? I henhold til samfunnsfagets danningsmandat bør elevene utvikle en forståelse av digitaliseringens innvirkning på samfunnet. Ved å inkludere det digitale medborgerskapet i læreplanen i samfunnsfag burde man forvente at læreplanen legger tydelige føringer for dette. Publisert: 11.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagartikkel Demokratiet, teknologien og skolen Det nye samfunnsfaget for videregående mangler en klar kobling mellom teknologi og demokrati. Dette er problematisk i et samfunn der vi i stadig større grad blir påvirket gjennom individuelt tilpasset informasjon og desinformasjon. Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Podcast Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk? Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning? Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Litteraturprofessor fryktar ikkje digitaliseringa: – Vi vil halde fram med å lese bøker Det finst gode grunnar til å fortsette å lese litteratur, sjølv om vi er omgitt av det digitale, meiner litteraturprofessor Karin Kukkonen. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser? Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante. Publisert: 20.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Elever spiller seg til bedre læring Hva skjer når elever får i oppdrag å lage dataspill for å lære seg samfunnsfag? Publisert: 24.09.2015 Hentet fra NTNU