Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Samisk (12)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Læreplaner (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Lek (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • UiT Norges arktiske universitet (6)
  • Nord Universitet (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Helen Margaret Murray (1)
  • Hilde Sollid (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Magne Kveseth (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Torjer A. Olsen (1)
  • Åse Mette Johansen (1)
Artikkel

Unge samer sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom

Unge samer er stolte av sin samiske identitet, men mange sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom. Depresjon, angst og stress vises best hos de samiske jentene.

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert

Livsmestring i den samiske barnehagen

Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. En sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse.

Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagartikkel

Urfolksperspektiver i fagfornyelsen – arbeid med kompetansemål i klasserommet

Nye læreplaner gir nye muligheter, og stiller samtidig krav om faglig oppdatering hos lærerne. Læreplanen blir her fortolket, og supplert med en rekke gode kilder til bruk i undervisningen om urfolk – innenfor ulike fag.

Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel

Skolesystem uten kulturell forankring

Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling.

Publisert: 17.04.2020 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

En halv million kroner til forskning på samisk læreplan

Forskere fra Nord universitet skal forske på innføringen av ny samisk lærerplan i skolene.

Publisert: 22.09.2019 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Nytt tastatur til truede samiske språk

Fra og med i dag kan alle sørsamer, lulesamer og enaresamer bruke datamaskiner til å skrive på eget språk like raskt og effektivt som på norsk eller engelsk.

Publisert: 22.12.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert

Kunnskap om samiske forhold som integrert del av lærerutdanningene

Skal du bli lærer i Norge, må du kunne ivareta rettighetene til samiske barn og ungdommer, men også opplæring om samiske forhold for alle elever. Dette slår de nasjonale forskriftene om rammeplan for lærerutdanningene fast. Hva betyr egentlig dette for lærerutdanningene?

Publisert: 22.06.2017 Hentet fra Acta Didactica Årg 11 Nr 2 (2017)
Artikkel

Reaidu – nytt nettverktøy for lærere og studenter

For å gi lærere og lærerstudenter bedre undervisningsverktøy om samer som urfolk i Norge, lager UiT nettstedet Reaidu.

Publisert: 06.03.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

- Internatskolene endret det samiske språket

Internatskolene i nord skapte varige endringer i det samiske språket, viser ny forskning fra UiT Norges arktiske universitet.

Publisert: 18.11.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Mangler kunnskap om minoriteter

- Det finnes klare kunnskapshull om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen og i lærebøker i skolen, sier redaktører for ny bok.

Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

– Lærer mer med lávvu-matematikk

Johan Nikolai Triumf likte ikke matematikk før han fikk jobbe praktisk med faget. Nylig underviste tiendeklassingen andre elever i lávvu-matematikk under Forskningsdagene i Tromsø.

Publisert: 29.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Utviklet unik kommunikasjon gjennom lek

Tospråklige samiske barn har gjennom flere generasjoner utviklet en helt egen måte å kommunisere på gjennom rollelek.

Publisert: 05.04.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo