Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (14)

Artikkeltema

  • Barnehage (14)
  • Samspill og relasjoner (14)
  • Lek (5)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Organisering (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (14)

Artikkelforfatter

  • Ann Sofi Larsen (1)
  • Anne Homme (1)
  • Berit Zachrisen (1)
  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Brit Johanne Eide (1)
  • Eivind Aadland (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
  • Ellen Os (1)
  • Eric Kimathi (1)
  • Grete Nordvik (1)
  • Gunnar Magnus Eidsvåg (1)
  • Helene Marie Kjærgård Eide (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Kari Krogstad (1)
  • Kari-Mette Walmann Hidle (1)
  • Kristin Danielsen Wolf (1)
  • Lillian Pedersen (1)
  • Mari Engesæter (1)
  • Marianne Undheim (1)
  • Marit Alvestad (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Merete Nornes-Nymark (1)
  • Nina Winger (1)
  • Yngve Rosell (1)
Fagfellevurdert

Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm

Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet?

Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers

Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager?

Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert

Kvalitet i samspelet mellom personale og barn i norske barnehagar observert med ECERS-R

Kvaliteten på samspel mellom menneske er kjenneteikna av små nyansar. Å bruke eit kvantitativt observasjonsverktøy kan difor vere utfordrande og har vorte kritisert for å ikkje fange samspelskvalitet i djupna. Samstundes gir det oss eit oversiktsbilete som fortel noko om kva sider ved samspelet mellom personalet og barna som er vektlagt.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Fagfellevurdert

Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen

Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst.

Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek

Denne artikkelen undersøker barns konstruksjon av identitetsfortellinger i barnehagen. Studien legger et sosiologisk perspektiv til grunn for drøftingen og undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek.

Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen

Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre.

Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Engaging toddlers in interactions during meals: group-related joint attention

Kunnskap om hvordan personalet engasjerer seg i og samhandler med de yngste barna i barnehagen er begrenset. Hvordan man viser omsorg for småbarna er ofte basert på individuelle tilnærminger, selv om det foregår i grupper.

Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Fagfellevurdert

Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?

Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager.

Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert

Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen

I hvilken grad har barn under tre år muligheter til å erfare livskvalitet i ulike gruppetyper – og blir barna møtt som uerstattelige deltakere i et barnefellesskap?

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Fagfellevurdert

Danningsbegrepet i barnehagenes årsplaner – en diskursanalytisk tilnærming

Denne artikkelen viser at det er utfordrende for barnehagene å fortolke og konkretisere danningsbegrepet i årsplanene.

Publisert: 03.12.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert

Klatring i trær og hyttebygging: - om barns lek og lekesteder ute

Typisk for lek i naturen er at  barna leker flere sammen. De sosiale relasjonene bygges gjennom fysisk nærhet mer enn verbal kommunikasjon.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert

Høytidsmarkering i religiøst mangfoldige barnehager

Artikkelen tar utgangspunkt i hvordan et utvalg barnehager arbeider med prosessmålet om at barn skal utvikle interesse, toleranse og respekt for hverandre i barnehagen, samt bruk av høytidsmarkering og foreldresamarbeid i den forbindelse.

Publisert: 28.03.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 9) 2015
Fagfellevurdert

Potensialer i ubestemmelige øyeblikk

Det ubestemmelige i barnehagen er det uforutsigbare som konstant skjer i en barnehage og som personalet må forholde seg til. Denne artikkelen beskriver hvordan disse øyeblikkene fører til samtaler og refleksjoner rundt etikk og skjønnsmessige vurderinger.

Publisert: 08.12.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 8) 2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo