Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Atferd (2)
  • Barnehage (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (7)

Artikkelforfatter

  • Hallvard Håstein (2)
  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Gro Nærø (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Nina Sælen (1)
  • Sigrid Slettebakk Berge (1)
Fagartikkel

Vitenskapen om tegn – en ny inngang til spesialpedagogisk forskning og praksis

Forfatteren av denne artikkelen undrer seg over hvorfor det er skrevet så lite om tegnenes betydning (semiotikk) i pedagogisk og spesialpedagogisk faglitteratur.

Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis

Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet.

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Spesialpedagogikk i barnehagen – metoder og tilnærminger

Denne artikkelen presenterer metoder og tilnærminger som kan brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Forfatteren belyser hvordan holdninger og verdisyn påvirker prosesser knyttet til samarbeid og tidlig intervensjon.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagfellevurdert

Læreres forventninger til tegnspråktolkers yrkesrolle i videregående opplæring

I dag er det vanlig at døve og hørselshemmede elever får opplæring i den ordinære skolen med bruk av tolker som oversetter det som sies, til og fra norsk tegnspråk. Det vil si at to profesjoner jobber i klasserommet. Hensikten med denne artikkelen er å utforske i hvilke situasjoner forskjellene mellom lærerrollen og tolkerollen kommer i spill med hverandre, og hva lærerne forventer at tolkene i klassen deres bistår med.

Publisert: 25.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagartikkel

Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid

Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til.

Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel

Er det ART dei treng? – tiltak i skulen for å hjelpe elevar med utfordrande åtferd

Forfattaren av denne artikkelen er barnevernpedagog og har jobba mange år med ulike tiltak overfor elevar med utfordrande åtferd. Her deler ho erfaringar med bruk av ulike metodar og verktøy, blant anna metoden Aggression Replacement Traning (ART). Artikkelfortattaren er spesielt opptatt av det arbeidet som må gjerast for å endre årsakene til at eleven viser ufordrande åtferd, før ein eventuelt forsøker å trene eleven til å fungere annleis.

Publisert: 28.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagfellevurdert

Identifisering av psykososial risiko hos små barn – En surveystudie blant helsesøstre

I hvilken grad benytter helsestasjonstjenesten seg av kjent empiri om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for utvikling av psykososiale vansker hos små barn?

Publisert: 19.04.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo