Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (11)
  • Samspill og relasjoner (11)
  • Høgskole og universitet (6)
  • Forskning og metode (4)
  • Klasseledelse (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Barnehage (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Bente Opheim (1)
  • Bård Yngve Gullvik (1)
  • Erik Bulie (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Janne Solberg (1)
  • Kristin Knudsen Håvik (1)
  • Kristine Hjelle (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
  • Ove Pedersen (1)
  • Reidun Faye (1)
  • Rigmor Olsen (1)
  • Trine Ørbæk (1)
Fagartikkel

Kollektiv mestringstro i skolen – et viktig, men oversett tema

Mestringstro er noe man gjerne ser på som en individuell egenskap. Men etter hvert har man sett at den kollektive mestringstroen hos lærere kan være en enda viktigere faktor og forklare hvorfor noen skoler lykkes bedre enn andre.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert

Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem?

Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra til større nyanser i debatten om profesjonsspråkets faglighet?

Publisert: 21.05.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Fagfellevurdert

Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning

Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt.

Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen

Samhandlingsmønsteret som blir dokumentert i denne studien, viser at veiledningssamtaler ikke nødvendigvis er flerstemmige selv om flere deltakere møtes.

Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Årg. 6) 1/2021
Artikkel

Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt

Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning

I norske styringsdokument for høgre utdanning ligg det ei forventning til at mentorordningar skal bli utvikla i større skala og bidra til kvalitetsarbeidet til universitet og høgskular.

Publisert: 28.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om.

Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 4/2021
Fagartikkel

Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om

Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagfellevurdert

Psykisk helse som tema i PPU-utdanningen

I artikkelen drøftes hvordan styrking av lærerkompetansen i skolen kan bidra til å ivareta og styrke barn og unges psykiske helse. Dette drøftes med bakgrunn i en pågående pilotstudie om psykisk helse som tema i skolen og på Praktisk-pedagogisk utdanning.

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2019
Fagartikkel

Relasjonskompetanse inn i lærerutdanningene

Vi trenger en lærerutdanning som våger å utfordre lærerstudentene på holdninger og handlinger. Læreplanens generelle del har dette som mål, men i skolens styringsdokumenter ser relasjonskompetansen ut til i stadig større grad å måtte vike plassen for krav til kompetanse innenfor de sentrale fagene.

Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Sammen om god praksisopplæring

Kvalitet i lærerutdanningene er et aktuelt tema som det blir skrevet mye om. Men et tema som likevel sjelden blir berørt, er det relasjonelle grunnlaget mellom lærerutdanning og praksisskole. Det kan være fordi vi har vært vant til å se dette forholdet som en selvfølge. Men et godt praksissamarbeid i lærerutdanningene kommer ikke av seg selv – det krever en målrettet innsats der grunnleggende oppfatninger om forholdet mellom teori og praksis blir stilt på prøve.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo