Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (10)

Artikkeltema

  • Lek (10)
  • Samspill og relasjoner (10)
  • Barnehage (9)
  • Læreplaner (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (8)
  • Bedre skole (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Flaten (2)
  • Petter Ruenes Jensen (2)
  • Bente Storm Mowatt Haugland (1)
  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Liv Ingrid Aske Håberg (1)
  • Marianne Ree Særheim (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Siri Jung Ødeby Andersen (1)
Fagartikkel

Kunst er å la barna løpe

Jeg tror mange kan ha et for snevert syn på hva kunst er eller kan være. Kunst kan være å la barna få løpe rundt en benk.

Publisert: 11.06.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen

Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen.

Publisert: 13.03.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel

Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute?

Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagartikkel

Humor som demokratisk verktøy

Humor er en viktig måte for barn å gjøre seg hørt og forstått på i barnehagen.

Publisert: 01.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Ta glede og humor på fullt alvor

Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek.

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Barn lærer best gjennom lekfull kommunikasjon

Ut fra en ontologisk og epistemologisk forståelse av kroppen som uttrykk for mening, har forfatteren studert de voksne og de yngste barna gjennom deres kroppslige uttrykk i samlingsstunder.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Fagartikkel

Kule krabatar leikar – angstførebygging gjennom leik

Denne artikkelen omhandlar ei utprøving av eit leikeprogram som har til hensikt å førebyggje angst for tilbakehaldne barnehageborn. Programmet er opphavleg laga i Australia, men er omsett til norsk, og her omtalast den norske versjonen.

Publisert: 25.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo