Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)

Artikkelforfatter

  • Helene Fiane Teigen (1)
  • Kamilla Knutsen Steinnes (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
Fagfellevurdert

«– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier

Hvordan fortolker ungdom kjønn i markedsføring på sosiale medier?

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 45) 2-3/2021
Fagfellevurdert

Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen

Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold.

Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021
Fagfellevurdert

Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter

Gutter som skolens tapere er blitt en dominerende fortelling gjennom mange år og gjentas nok en gang gjennom Stoltenbergutvalgets rapport om kjønnsforskjellene i skolen. Fortellingen bygger på en dikotomisk kjønnsforståelse og ikke en forståelse av at kjønn er mangfoldig og konstrueres kontinuerlig i kulturelle, sosiale og språklige sammenhenger.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo