Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (11)
  • Samspill og relasjoner (11)
  • Norsk som andrespråk (4)
  • Barnehage (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Barn (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Audun Fladmoe (1)
  • Audun Mollan Kristoffersen (1)
  • Charlotte H. H. Hancock (1)
  • Eric Kimathi (1)
  • Gunnar Magnus Eidsvåg (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Karen Marie Moland (1)
  • Mariann Enoksen (1)
  • Marianne Takvam Kindt (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Marjan Nadim (1)
  • Mathilde Bjørnset (1)
  • Merete O. Karlsen (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Nora Valen (1)
  • Sigrid Slettebakk Berge (1)
  • Silje Andresen (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers

Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager?

Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert

Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen

Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst.

Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse?

Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser.

Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classrooms

Hvilke erfaringer har lærere med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole?

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Fagfellevurdert

Opplevingar og erfaringar med å delta i ein organisert fritidsaktivitet for jenter med minoritetsbakgrunn – «Jentegruppen»

Jenter med minoritetsbakgrunn har lågare deltaking i organiserte aktivitetar enn andre barn. Deltaking i organiserte grupper har fordelar for fysisk, psykisk og sosial utvikling.

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Fagfellevurdert

Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten

Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert

Tolkemedierte gruppearbeid mellom elever med talt og tegnet språk

Skoletilbudet for døve og hørselshemmede elever har fra midten av 90-tallet endret karakter fra at elevene fikk opplæring i skoler for døve, til at de får opplæring i nærskolene sine. For å ivareta opplæringstilbudet har det blitt vanlig at skolene ansetter tolker som skal formidle det som sies mellom lærer og elev, og mellom elevene. Det er få studier som belyser denne tematikken, og artikkelen dekker et kunnskapshull hos lærere og tolker, men også hos skoleledere og rådgivere.

Publisert: 27.10.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis Vol. 15, 1/2021
Fagfellevurdert

Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen

Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold.

Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021
Fagfellevurdert

Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen

Hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende fag og forskningsteori?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 1/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Being inclusive when talking about diversity: How teachers manage boundaries of Norwegianness in the classroom

Denne artikkelen utforsker hvordan diskurser om nasjonal identitet styres i en av Norges viktigste institusjoner - utdanningssystemet. Da Norge endret seg til å bli et multietnisk samfunn, ble klasserommet en sentral arena for å møte personer med ulik religiøs og etnisk bakgrunn. Hvordan grenser for ‘norskhet’ blir håndtert i klasserommet er derfor av betydning.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Fagfellevurdert

«Det har sine omkostninger». Spesialpedagogens trivsel og belastninger i arbeidet i en inkluderende skole: En intervjustudie.

Både i Norge og andre nordiske land har det blitt vist til ideologiske taktskifter i utdanningssystemet, der mål om inkludering må vike for kravet om en mer kunnskapseffektiv skole. Vi vet lite om hvordan spesialpedagoger erfarer arbeidet sitt stilt overfor disse endringene.

Publisert: 16.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6 | 2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo