Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)

Artikkeltema

  • Mobbing (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Psykisk helse (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Atferd (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)
  • Bedre skole (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kristin Knudsen Håvik (2)
  • Anne Arnesen (1)
  • Asgeir Røyrhus Olseth (1)
  • Beate Heide (1)
  • Janne Støen (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Leiv Danielsen (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
  • Terje Ogden (1)
  • Wilhelm Meek-Hansen (1)
Fagartikkel

Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om

Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Lærere som mobber elever

Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever.

Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagartikkel

Skam for annerledeshet

Å være i verden som den som skiller seg ut på en måte omgivelsene vurderer som negativ, er svært krevende for den det gjelder. Få har skildret dette så godt som H. C. i eventyret om den stygge andungen. Artikkelforfatterne tar her utgangspunkt i dette eventyret og en historie om gutten Kevin for å belyse temaet, men benytter også erfaringsbasert kunnskap og teori.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Læringsmiljøprosjektet – et tiltak for å etablere et trygt og godt skolemiljø

I Læringsmiljøprosjektet får skoler opplæring i å avdekke, stoppe og forebygge mobbing. En evaluering viser at prosjektet har varig virkning på jobbetallene, noe som tyder på at ansatte tar i bruk ny kunnskap og etablerer nye og effektive rutiner og strategier.

Publisert: 16.09.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

Mobbing og oppdragelse

Er kunnskapen og praksisen i barnehage og skole god nok for å forebygge og stoppe forekomst av mobbing og krenkende atferd? Artikkelforfatteren påpeker her at riktig hjelp til foreldre med store omsorgsutfordringer ofte ikke blir gitt tidlig nok, og derfor kan medvirke til krenkelser barn imellom. I disse tilfellene kan det være viktig å tenke annerledes både i intervensjonsfasen og oppfølgingsarbeidet i mobbesaker. Artikkelen retter seg i første rekke mot pedagogisk personale, både i barnehage og skole, men er også relevant for ansatte i skolehelsetjenesten og barneverntjenesten.

Publisert: 18.10.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2018
Fagartikkel

Aktivitetsplikten i praksis

Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet.

Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Skoleledere om PALS

Denne artikkelen bygger på en spørreskjemaundersøkelse artikkelforfatterne har gjennomført overfor 149 rektorer med inntil ni års erfaring fra arbeid med den skoleomfattende PALS-modellen (positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen). Rektorene svarte på hvilken nytte skolen deres har hatt av PALS og tok stilling til fremsatt kritikk av modellen.

Publisert: 21.01.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo