Engelsk — Fagfellevurdert Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager? Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem? Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra til større nyanser i debatten om profesjonsspråkets faglighet? Publisert: 21.05.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Fagfellevurdert Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst. Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra? Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Fagfellevurdert Fortellinger om utestenging og klassemiljø Det er sterk sammenheng mellom klassens klima og forekomst av mobbing og utestengelse. Et utrygt klima kan gi grobunn for mobbing og krenkelser fordi elevene er redde for sine egne posisjoner og tilhørighet i fellesskapet. Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Fagfellevurdert Opplevingar og erfaringar med å delta i ein organisert fritidsaktivitet for jenter med minoritetsbakgrunn – «Jentegruppen» Jenter med minoritetsbakgrunn har lågare deltaking i organiserte aktivitetar enn andre barn. Deltaking i organiserte grupper har fordelar for fysisk, psykisk og sosial utvikling. Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020