Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (7)
  • Spesialundervisning (7)
  • Atferd (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Pedagogiske program (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (6)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Ann Kristin Kjemsaas (1)
  • Anne-Berit Løkås (1)
  • Aud Pettersen-Solberg (1)
  • Beate Heide (1)
  • Elin Lande (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Monica Vedvik (1)
  • Nina Sælen (1)
  • Svein Erik Jensen (1)
  • Terje Ogden (1)
Fagartikkel

Om blinde flekkar i møte med elevmangfaldet

Dei sosioøkonomiske skilnadane i skulen er svært resistente og overlever satsingar og program. I denne artikkelen spør artikkelforfattaren om det dermed er slik at skulen kan frikjennast i arbeidet med å gjere skilnadane mindre? Eller er det slik at skulen gjennom sine kulturar og sin arbeidsmåte umedvete forsterkar og attskapar desse skilnadane?

Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Fagartikkel

SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis

Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet.

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Barnets stemme i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid

Forskning og erfaring viser at PPT samarbeider med både skole og elevens foresatte når de utarbeider en sakkyndig vurdering, men at de i liten grad inviterer med eleven selv. Med utgangspunkt i lovverket og pedagogisk praksis drøfter artikkelforfatterne her hva som kan være grunnen til dette.

Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

«Jeg heter Katastrofe ...». Refleksjon over et pedagogisk håndverk

Katastrofe kalte han seg, gutten på 8 år som ifølge rektor hadde atferdsutfordringer som skolen hadde (store) vansker med å håndtere. Denne artikkelen drøfter endringskraft i arbeid med sterkt grensebrytende barn og unge. I den forbindelse diskuteres det om dagens praksis i for stor grad bærer preg av en teoritung tilnærming, og i for liten grad framstår som et praktisk pedagogisk håndverk.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Spesialundervisning og inkludering i klasserommet

Denne artikkelen handler om et utviklingsarbeid på Tistedal skole i Halden kommune, der målet har vært at all spesialundervisning skal foregå inne i klasserommet. Etter at prosjektet har pågått i drøyt tre år, viser resultatene at de har fått en skole der alle elevene forteller at de lærer mer, de har fått flere venner, og det er mindre mobbing og større aksept for hverandres ulikheter.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Relasjonsarbeid og livsmestring i barnehagen. Kan omsorg fremme livsmestring?

Denne artikkelen drøfter hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med livsmestring i tråd med de føringer og holdninger som blir beskrevet i Rammeplanen for barnehagen. Dette er viktig for alle barn, men spesielt viktig overfor de sårbare barna.

Publisert: 11.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen

Må det være slik at norm- og regelbrytende elever skal mislykkes i skolen? Når elever med atferdsproblemer ser tilbake på sin skolegang, kan det virke som nesten alle har negative erfaringer, liten tro på egne læringsferdigheter og manglende læringslyst. Det er et stort nederlag å avslutte grunnskolen med et vitnemål som er så dårlig at en ikke har lyst til å vise det fram, eller når en etter 10 års skolegang mangler både formell og reell kompetanse for å klare seg videre i livet.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo