Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Stress (4)
  • Barnehage (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Flaten (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Malene Gunnæs Aasen (1)
  • Maren Stabel Tvedt (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Nina Karin Hove (1)
  • Sarita Kristine Paasche Saksvik (1)
  • Sigrid Fredheim Finstad (1)
  • Steinar Brandslet (1)
Artikkel

Søvnproblemer, stress og bekymring under pandemien

Enkelte yrker fikk det mye travlere på grunn av Covid-19. Det gikk ut over søvnen for flere arbeidstakere i samfunnskritiske yrker.

Publisert: 04.03.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Når pedagogikk skaper utenforskap

Forfatteren av denne artikkelen arbeider i en gruppe i Statped som utvikler lydillustrasjoner som læringsressurs for synshemmede elever. Disse elevene lærer via hørselen og taktilsansen. Her drøfter hun hvordan lydillustrasjoner kan bidra til å støtte disse elevene, slik at de får en mest mulig likeverdig undervisning der de ikke føler seg ekskludert fra resten av klassen.

Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Sosial angst i barnehagen

Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem.

Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Artikkel

Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen

Nå er norske elever i toppsjiktet i lesing, og for første gang bedre enn OECD-snittet i alle fagene PISA måler. Men rapporten viser også at flere elever føler at de ikke passer inn i skolen, er ensomme eller føler at de holdes utenfor.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo