Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (19)
  • Blogg (6)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (30)
  • Klasseledelse (9)
  • Barnehage (7)
  • Mobbing (5)
  • Psykisk helse (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Lek (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skolevegring (1)
  • Stress (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (30)

Artikkelforfatter

  • Leif Tore Sædberg (3)
  • Maria Gilje Strand (3)
  • Ina Midttveit (2)
  • Ingunn Størksen (2)
  • Kari Stamland Gusfre (2)
  • Lars Edvin Bru (2)
  • Maren Stabel Tvedt (2)
  • Trude Havik (2)
  • Erik Nordgreen (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Hilde Margrethe Hegna (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Leiv Gunnar Lie (1)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (1)
  • Randi M. Sølvik (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Stine Sævik (1)
  • Tove Flack (1)
Artikkel

Klasserommet minutt for minutt

Læraren kan orkestrere det som skjer sosialt i klasserommet. Kva rolle dette spelar i undervisning og korleis ein kan optimalisere undervisning ved å manipulere, orkestrere og koreografere kva type interaksjon elevar får oppleve i klasserommet, det er det vi studerer.

Publisert: 09.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Russetiden – en opplevelse av tilhørighet?

Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet?

Publisert: 27.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Venner er viktig for de som blir mobbet

Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet, men gode relasjoner til medelever er enda viktigere.

Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn

En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom.

Publisert: 17.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen

Nå er norske elever i toppsjiktet i lesing, og for første gang bedre enn OECD-snittet i alle fagene PISA måler. Men rapporten viser også at flere elever føler at de ikke passer inn i skolen, er ensomme eller føler at de holdes utenfor.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Læreren og elevenes vennskap

Ensomhet omtales jevnlig i media og oppleves blant alle aldersgrupper, begge kjønn og er uavhengig av antall følgere på Instagram eller om du er «kjendis». Lærerne kan gjøre en forskjell for skoleelever gjennom støttende relasjoner til alle sine elever.

Publisert: 07.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva er sosial kompetanse?

Hva er sosial kompetanse og hva kan barnehagen gjøre for å fremme barns sosiale kompetanse?

Publisert: 07.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Forebygging av aggresjon i barnehagen

Negativ atferd mellom barn i barnehage og mellom elever i skolen er dessverre noe som kan skje, og er svært destruktivt for alle parter. Men hvordan utvikles aggresjon, og hvordan kan det forebygges?

Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo