Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (8)
  • Selvregulering (8)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Atferd (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Videnskab.dk (2)

Artikkelforfatter

  • Eyvind Elstad (1)
  • Frans Ørsted Andersen (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Randi M. Sølvik (1)
  • Tor J. Schjelde (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Trude Havik (1)
Fagartikkel

Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd

Den store forskjellen mellom skoler som lykkes, og de som mislykkes med inkludering, har ingen ting med elevsammensetningen å gjøre. Det handler om hvordan de ansatte på skolen tenker og snakker.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Dansk — Omtale

Selvbestemmelse giver elever lyst til at lære

Vi har for lengst avskaffet den dystre, gammeldagse skolen preget av kjeft, mas og styring, men det kan fremdeles være vanskelig å motivere barna til å lære. Forskningen har svarene; de må "bare" omsettes i praksis.

Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Dansk — Artikkel

Forsker: Sådan kan skolen engagere alle elever

Folkeskolen har hatt overveiende samme modell i generasjoner, men det finnes ikke noe bevis for at mange av strukturene i det hele tatt virker. Skoleforsker Louise Klinge har funnet oppskriften på undervisning som fanger alle elever.

Publisert: 26.06.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Artikkel

Lærar-elev-dialogen og elevane si læring

CIESL-prosjektet ser mellom anna på korleis læraren støttar elevane sine læringsprosessar og legg til rette for utvidande dialogar.

Publisert: 30.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tørst etter kunnskap – om elevenes skoleengasjement

Det er fantastisk å se engasjerte mennesker som brenner for det de holder på med. Men det er enda kjekkere å se barn og unge med stort engasjement.

Publisert: 03.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Alle elever ønsker å bli sett – det gjelder også de elevene som uttrykker at de ønsker å være i fred

Elever ble intervjuet om sine relasjoner til lærere. For lærerne ble det en påminnelse om hvor viktig kroppsspråk, stemmebruk og mimikk er for elevenes trivsel og læring.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Hvordan føles det? Om forholdet mellom følelser og læring

Forskningen rundt følelser og læringsprestasjoner har vært sparsom, men bekrefter at positive følelser gjør læringsarbeidet lettere. Samtidig ser man at kjedsomhet ikke bare er et resultat av for få og lave læringsutfordringer, slik flytforskningen har hevdet, men like gjerne kan komme som et resultat av for store utfordringer som eleven ikke har forutsetninger og muligheter til å mestre.

Publisert: 26.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Elevers selvdisiplin og lærerens rolle

Selvdisiplin er en svært viktig faktor i elevers læringsarbeid, kanskje viktigere enn intelligens. Mye tyder på at skolens mulighet til å påvirke elevenes selvdisiplin er større enn det man faktisk har klart å realisere. En måte å hjelpe eleven på er å tilby en forpliktende kontrakt, slik at sjansen for at kortsiktige fristelser skal kunne ødelegge for arbeidet, blir mindre.

Publisert: 12.03.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo