Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (4)
  • Selvregulering (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Nordgreen (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Hvor flinke er norske femtenåringer til å løse problemer gjennom samarbeid?

Svaret er «ikke så verst» ifølge ny studie. Men samtidig advarer forskerne mot å ta elevers samarbeidsferdigheter for gitt.

Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Livsmestring: «kunsten å løfte seg selv etter håret»

Evnen til å mestre egne liv settes nå definitivt på prøve for barn og unge i skoler og barnehager. Idealene nærhet og kontakt byttes ut med avstand og unngåelse. Isolasjon og karantene er blitt hverdagsliv for flere.

Publisert: 17.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo