Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Fagartikkel (5)
  • Artikkel (3)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (15)
  • Ledelse (15)
  • Skoleutvikling (15)
  • Læreplaner (5)
  • Organisering (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Paideia (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Marit Aas (2)
  • Monica Bjermeland (2)
  • Brit Bolken Ballangrud (1)
  • Daniel Alvunger (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Guro Kirkerud (1)
  • Helene Soldal (1)
  • Jorunn Møller (1)
  • Kirsten Elisabeth Thorsen (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Terje Ogden (1)
  • Thomas Dahl (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
  • Åse Røthing (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Research Literacy in Education and the Implementation of Evidence-Based Practices in Schools

I løpet av de siste ti årene har en rekke tiltak vært satt ut i livet for å gjøre utdanningsforskning mer relevant og tilgjengelig for lærere.

Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagartikkel

Rektorutdanningen gir avtrykk i praksis

Den nasjonale skolelederutdanningen virker. Lederstudentene selv mener at studiet har hatt betydning for deres egenutvikling i rollen som leder og hvordan de kan nyttiggjøre seg nyere forskning – og kollegaene og arbeidsgiverne er enige.

Publisert: 19.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Ledelse av skoleutvikling – en kunnskapsoversikt

Selv med ulike perspektiver på hvordan man skal arbeide med skoleutvikling, så vil man alltid ende opp med en fellesnevner: samhandling mellom ledelse og personalet.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning?

Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Artikkel

Hvordan få til kollektiv profesjonell læring blant lærere?

En ny studie viser at det er en vei å gå for skoler når det gjelder å tilrettelegge for kollektive profesjonelle læringsprosesser blant lærere.

Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Slik får du selvtillit til å puste liv i LK20

Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra?

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Mellom administrasjon og faglig-pedagogisk arbeid – rektorrollen i reformtid i Norge

Profesjonalisering av skoleledelse er en utvikling vi har kunnet se i mange land og som kan ses i sammenheng med desentralisering og tydeligere mål- og resultatstyring av offentlig sektor. Med Kunnskapsløftet ble den norske skolelederen et utdanningspolitisk omdreiningspunkt og ansett å være en viktig endringsagent i implementeringen av reformen.

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 23 1/2022
Artikkel

LK20: Eksterne aktører bidrar til styring av skolene på «armlengdes avstand»

Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsker på lederskap i skoler og barnehager

En ny studie viser at over en tredjedel av skole- og barnehageledere i Kristiansand er ledere bare på papiret.

Publisert: 10.08.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Lærersamarbeid i grunnskolen

Lærersamarbeid skal bidra til felles engasjement og læring for å forbedre den enkelte lærers og skolens felles praksis. En masterstudie viser at læreres samarbeidstid var «overorganisert» og i liten grad bidro til å utvikle deres egen praksis. Lærerne opplevde at kollegasamarbeid om egen undervisning var mest meningsfullt.

Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagfellevurdert

Kompetanseutvikling som rekontekstualisering: Skoleledelse i spennet mellom horisontale og vertikale kunnskapsdiskurser

Denne artikkelen utforsker ulike måter skoleledere rekontekstualiserer abstrakte kunnskapskilder, det vil si hvordan skoleledere velger ut, og tilpasser, begreper og ressurser slik at de gir mening i sin kontekst. Som følge av at forskning og tilgjengelige elevresultater har fått økt oppmerksomhet som drivere i systematisk skoleutvikling, er dette et arbeid skoleledere i økende grad gjør.

Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis Vol. 15, 2/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Creating Cultures of Equity and High Expectations in a Low-Performing School: Interplay Between District and School Leadership

Forskning har påvist at høye forventninger i skolen har positiv innvirkning på elevprestasjoner. Det er imidlertid blitt forsket mindre på hvordan ledere på ulike nivåer jobber for å bygge slike skolekulturer, og hvordan profesjonsstandarder og nye krav innvirker på læreres innsats for å skape kvalitetsundervisning for en mangfoldig elevmasse.

Publisert: 18.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Fagartikkel

Normkritiske perspektiver og mangfoldskompetanse

Djupedals-utvalget hadde til oppgave å foreslå tiltak for et trygt psykososialt skolemiljø. Et av tiltakene var at normkritiske perspektiver skulle innarbeides på alle nivåer i utdanningsløpet. I denne artikkelen diskuteres hva slike perspektiver innebærer og hvordan de kan anvendes i skolen, blant annet i arbeidet med demokrati og kritisk tenkning.

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagfellevurdert

Et kunnskapsgrunnlag for skoleledelse

Utfordringen for de som tilbyr utdanning for skoleledere er at den både skal gi kvalifisering til best mulig håndtering av det som er, og samtidig bidra til utvikling av  en refleksiv og kritisk rolle for å kunne forstå og endre.

Publisert: 10.12.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 4/2016
Engelsk — Fagfellevurdert

Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden

I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"?

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 6) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo