Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (5)
  • Skoleutvikling (5)
  • Klasseledelse (2)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (5)

Artikkelforfatter

  • Eli Lejonberg (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Henning Fjørtoft (1)
  • Ingrid Helleve (1)
  • Kari Smith (1)
  • Knut-Andreas Christophersen (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
Fagfellevurdert

Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring

Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal «fylles på» og «spres» i skolesystemet.

Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Acta Didactica Vol. 12, 3/2018
Fagfellevurdert

Ungdomstrinn i utvikling: Hvilke faktorer påvirker læreres kollektive engasjement for å stimulere elevers skriftlige ferdigheter i skolefagene?

Hva motiverer lærere til å bidra i skolebasert kompetanseutvikling? I denne artikkelen undersøkes ulike faktorers påvirkning i lys av reformen "Ungdomstrinn i utvikling".

Publisert: 15.08.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Fagfellevurdert

«Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet

Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling.

Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

Et kunnskapsgrunnlag for skoleledelse

Utfordringen for de som tilbyr utdanning for skoleledere er at den både skal gi kvalifisering til best mulig håndtering av det som er, og samtidig bidra til utvikling av  en refleksiv og kritisk rolle for å kunne forstå og endre.

Publisert: 10.12.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 4/2016
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo