Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (14)
  • Artikkel (4)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (18)
  • Skoleutvikling (18)
  • Læreplaner (7)
  • Ledelse (5)
  • Organisering (5)
  • Digitalisering (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (18)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (4)
  • Marit Aas (2)
  • Brit Bolken Ballangrud (1)
  • Britt Ulstrup Engelsen (1)
  • Camilla Hagevold (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Endre Kanestrøm (1)
  • Helene Soldal (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kirsten Elisabeth Thorsen (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Thomas Dahl (1)
  • Åse Røthing (1)
Fagartikkel

Meningsfull bruk av forskning i skolen

Til tross for reformer, satsinger og ulike initiativ for forskningsformidling så brukes fortsatt forskning i liten grad av praktikere i skolen. Utfordringen blir derfor å finne fram til hva slags forskning som kan gi mening for lærerne, og hvordan de kan anvende den i sin praktiske hverdag.

Publisert: 09.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Rektorutdanningen gir avtrykk i praksis

Den nasjonale skolelederutdanningen virker. Lederstudentene selv mener at studiet har hatt betydning for deres egenutvikling i rollen som leder og hvordan de kan nyttiggjøre seg nyere forskning – og kollegaene og arbeidsgiverne er enige.

Publisert: 19.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Slik kan du jobbe med utforsking i dine fag

EDUCATE-prosjektet har utviklet en protokoll for utforsking i klasserommet. Den beskriver hva utforsking kan være, og hvordan utforskende praksiser kan gjennomføres. Her er noen forslag til hvordan lærere kan bruke protokollen i egen undervisning.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel

Læringsanalysens uklare horisont

En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Enkeltfag, tverrfag eller flerfag − et historisk læreplanperspektiv

Læreplanene helt fra Normalplanen av 1939 og fram til kunnskapsløftet har forsøkt å bidra til at elevene kan betrakte et og samme emne ut fra ulike fags perspektiv. Et viktig skille har vært om man legger vekten på tverrfaglighet eller flerfaglighet. Uansett har det alltid vært vanskelig å få intensjoner til å bli til praksis i klasserommene.

Publisert: 13.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Betydningen av å forske sammen

Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.

Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Ledelse av skoleutvikling – en kunnskapsoversikt

Selv med ulike perspektiver på hvordan man skal arbeide med skoleutvikling, så vil man alltid ende opp med en fellesnevner: samhandling mellom ledelse og personalet.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning?

Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Lærersamarbeid i grunnskolen

Lærersamarbeid skal bidra til felles engasjement og læring for å forbedre den enkelte lærers og skolens felles praksis. En masterstudie viser at læreres samarbeidstid var «overorganisert» og i liten grad bidro til å utvikle deres egen praksis. Lærerne opplevde at kollegasamarbeid om egen undervisning var mest meningsfullt.

Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Lærarrolla i fagfornyinga: Å utføre – eller å skape

Om Fagfornyinga skal bli ein suksess, vil avhenge av om teksten er presis nok i ordlyden til å føre til intendert praksis. Tidlegare satsingar viser at lærarar risikerer å bli skulda for å ikkje gjere det dei skulle, når det i realiteten viste seg at sjølve teksten i styringsdokumenta var for abstrakt og uklår til å bli forstått på ein spesifikk måte.

Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Å ta i bruk omvend undervisning – korleis og kvifor

Den omvende undervisninga kan frigjera tid i klasserommet og gi lærarane eit større handlingsrom for å leggja til rette for ei elevsentrert undervisning. Ein studie tar for seg erfaringane til lærarar som har prøvd dette ut over tid.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel

En lærerprofesjon i endring

Lærerne har mer støtte enn på lenge for at de skal være med å prege den faglige og pedagogiske utviklingen i skolen. Dette er en sjanse vi må gripe, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

Publisert: 19.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Læreplanen og profesjonsfellesskapet

Det er lagt mer vekt på læreres samarbeid i det nye læreplanverket. Men forskningen viser at lærerfellesskap i seg selv ikke kan garantere ny og bedre praksis. Typisk produktive fellesskap er villige til å teste ut og snu opp ned på gamle rutiner – samtidig som de utvikler felles standarder for god praksis.

Publisert: 18.02.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel

Skolens bidrag til læring – vanskelig å finne, lett å misbruke

Tina Trujillo fra Berkeley-universitetet har forsket på «value added models», eller skolebidragsindikatorer, som er den norske benevnelsen. På et seminar ved Universitetet i Oslo 1. juni advarte hun mot lettvinte løsninger når man prøver å finne skolens eller lærerens bidrag til elevenes læring.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Normkritiske perspektiver og mangfoldskompetanse

Djupedals-utvalget hadde til oppgave å foreslå tiltak for et trygt psykososialt skolemiljø. Et av tiltakene var at normkritiske perspektiver skulle innarbeides på alle nivåer i utdanningsløpet. I denne artikkelen diskuteres hva slike perspektiver innebærer og hvordan de kan anvendes i skolen, blant annet i arbeidet med demokrati og kritisk tenkning.

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Nytt senter for læringsanalyse

Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse.

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Pedagogikk eller mekanikk

Lærerprofesjonen mister sin autoritet ved at skolens form og innhold i tiltakende grad styres og utvikles etter en agenda gitt utenfra. Ved hjelp av to modeller illustreres utfallet av ytrestyrt utvikling av skolen, og det blir skissert hvordan en ny indrestyrt arbeidsmodell kan etableres.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Profesjonelle læringsfellesskap: Kunnskapsutvikling gjennom samtaler

I en studie analyseres og spores læreres kunnskapsutvikling gjennom samtaler med utgangspunkt i elevtekster fra ulike fag. Studien ser på sammenhengen mellom lærernes kunnskapsutvikling og forskernes involvering, og den undersøker skoleledelsens arbeid med å institusjonalisere ny kunnskap og nye praksisformer på skolen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo