Kronikk Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga? DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Ledelse av skoleutvikling – en kunnskapsoversikt Selv med ulike perspektiver på hvordan man skal arbeide med skoleutvikling, så vil man alltid ende opp med en fellesnevner: samhandling mellom ledelse og personalet. Publisert: 07.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Kronikk Hva er egentlig en tillitsreform? Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs. Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagfellevurdert Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004 Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling. Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020