Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (4)
  • Ledelse (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Organisering (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Arbeiderhistorie (1)
  • Bedre skole (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Marit Aas (1)
  • Marte Winsvold (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Åsmund Arup Seip (1)
Kronikk

Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga?

DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Ledelse av skoleutvikling – en kunnskapsoversikt

Selv med ulike perspektiver på hvordan man skal arbeide med skoleutvikling, så vil man alltid ende opp med en fellesnevner: samhandling mellom ledelse og personalet.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Kronikk

Hva er egentlig en tillitsreform?

Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs.

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagfellevurdert

Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004

Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling.

Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo