Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (6)
  • Skriving (6)
  • Digitalisering (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (6)

Artikkelforfatter

  • Anders I. Mørch (1)
  • Anne Håland † (1)
  • Dag Freddy Røed (1)
  • Henrik Tjønn (1)
  • Ingeborg Strandos (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Katrine Lyngseth Lund (1)
  • Marthe Berg Reffhaug (1)
  • Reidun Flugstad Rygg (1)
  • Ruth Seierstad Stokke (1)
  • Sigrid Tynning (1)
  • Siv Anita Bjørkli (1)
  • Sten Ludvigsen (1)
  • Tonje Hilde Giæver (1)
Fagartikkel

Skriveopplæring med STL+. Læreres holdninger er avgjørende når metoden brukes

Flere lærere i Norge bruker STL+ som en metode i den tidlige skriveopplæringen. Men selv om metoden er den samme, gjør lærerne ulike didaktiske valg basert på hva de mener er viktig å legge vekt på i begynneropplæring. Dette kan ha betydning for hvordan elevene utvikler seg som skrivere.

Publisert: 28.04.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Bruk av generativ kunstig intelligens i grunnskolen − hvordan utforme undervisningsopplegg

Forsøk i Asker kommune viser at undervisningsopplegg som tar i bruk samtaleroboter tilpasset grunnskoleelever, er krevende for de fleste elevene, både når det gjelder innhold og dialog. De aller fleste elevene vil derfor ha behov for lærerens eksplisitte modellering og tett oppfølging når det gjelder bruken av slike verktøy.

Publisert: 08.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Tambars svakhetsdrikk. Om å skape et behov for skriving i 1. klasse

Hva skjer når trollet Tambar fra bokserien til Tor Åge Bringsværd blir fri for svakhetsdrikken som skal gjøre at han ser ut som et vanlig menneske? Da trenger han hjelp. Ei slik knipe kan førsteklassinger hjelpe han ut av!

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

− Kan du skrive, kan du lese. Utprøvende og meningsfull skriving som lesestart

Utprøvende og meningsfull skriving er et godt verktøy for å gi elever en god lesestart. Samtidig gir metoden læreren en god mulighet til å kunne følge elevenes utvikling tett og tilpasse sin støtte etter elevens behov.

Publisert: 14.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Skriving fra første dag – hvis skolen er forberedt

Når skolestarterne spent rusler inn skoleporten for første gang, har de med seg en rekke erfaringer med skriftspråket fra sine barnehageår. Ved å la elevene få skrive fra skolestart anerkjenner skolen skolestarternes erfaringer og bygger videre på disse.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel

Samansette elevtekstar – korleis forstå og bruke dei

Ein sjuandeklassing får i oppgåve å skrive ein tekst om kva ho har gjort i sommarferien. Ho vel å svare med ein tekst som består av verbaltekst og bilete i form av teikning, altså ein samansett tekst. Elevteksten blir her analysert og halde fram som eit døme på at skolen bør vise meir aksept for andre teiknsystem enn berre reine verbaltekster.

Publisert: 22.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo