Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (9)
  • Skriving (9)
  • Digitalisering (3)
  • Læreplaner (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (5)
  • Acta Didactica (2)
  • FoU i praksis (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Kristine Øgreid (2)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Dag Freddy Røed (1)
  • Eli Bjørhusdal (1)
  • Elin Strømman (1)
  • Erik Knain (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Hilde Sognnæs Strandos (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Marita Byberg Johansen (1)
  • Rita Årevik Vikdal (1)
  • Ruth Seierstad Stokke (1)
  • Sindre Dagsland (1)
  • Tonje Hilde Giæver (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagfellevurdert

Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)

Hvordan oppfatter lærere STL+ som pedagogisk metode for skriveopplæring i begynneropplæringen, og hvilke faktorer påvirker oppfatningene deres?

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Fagfellevurdert

Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen

Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en av fem grunnleggende ferdigheter. Selv om skriving formelt har vært ansett som en nøkkelferdighet i over femten år, finnes det ingen offentlige retningslinjer for opplæring i skriving i de ulike fagene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?

Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst.

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom

Denne artikkelen diskuterer ungdommers nye litterære praksiser med utgangspunkt i fritidsaktiviteter, og viser eksempler på hvordan denne praksisen gjennomsyrer klasserommet.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Is a faster pace of letter instruction associated with other teaching practices?

De siste årene har det gått i retning av en raskere bokstavlæring i norske førsteklasser. Å introdusere bokstavene raskere kan endre undervisningspraksis mer generelt, ikke bare ved å frigjøre tid til mer individuelt tilpasset lese- og skriveopplæring, men også ved å gjøre det mulig for elever å begynne å lese og skrive tekster tidligere.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 2/2019
Fagfellevurdert

Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster

Når elever blir bedt om å utforske noe i en skriveoppgave kommer det til syne en spenning mellom det utforskende som prosess eller produkt: En utforskende tekst (som tekstlig produkt) og en utforskende aktivitet (prosess) er ikke nødvendigvis det samme.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 2/2019
Fagfellevurdert

Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar

Informantane i studien vår er velmeinande og prøver i stor grad å leggje til rette for at elevane skal ha noko å bryne seg på og strekkje seg etter. Men i sin vidaste tradisjon står norsk skule for ei tilpassa undervisning som ikkje nødvendigvis er til beste for alle elevar, iallfall ikkje for dei sterke.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo