Fagartikkel Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen Digital diktering innebærer å skrive ved å snakke til en pc, mobil eller et nettbrett. Diktering kan bidra til at noen elever opplever færre hindringer i skriveprosessen og en større grad av mestring, men det kan også by på utfordringer. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel Elevers oversettelsespraksiser Den teknologiske utviklingen og endringene i elevsammensetningen gjør at man nå bør revurdere bruk av oversettelse innenfor språkopplæringen. To flerspråklige engelskklasser er blitt observert for å avdekke holdninger til oversetting og hvilke strategier som blir brukt. Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel Den første skrive- og leselæringen. Bruk av PC med lydstøtte Å endre pedagogisk praksis i den første skrive- og leselæringen kan bidra til økt læring hos elevene. En gruppe elever har skrevet seg til lesing på PC med lydstøtte i et inkluderende og støttende læringsmiljø. Lærerne beskriver gode erfaringer med både læring og trivsel. Arbeidsformen egner seg godt for tilpasset opplæring og tidlig innsats. Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014