Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (13)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (13)
  • Skriving (13)
  • Norsk (4)
  • Barnehage (3)
  • Barnetrinn (3)
  • Digitalisering (3)
  • Lek (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Fremmedspråk (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (8)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Første steg (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nynorsksenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Joke Dewilde (2)
  • Jørgen Frost (2)
  • Ann-Kristin Kjølholdt (1)
  • Anne Helene Strand-Andersen (1)
  • Charlotte Tvedte (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Gitte N. Gjersdal (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Idun A. Husabø (1)
  • Ingeborg Strandos (1)
  • Ingrid Hilmer (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Katrine Lyngseth Lund (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Ragnhild Lenes (1)
  • Reidun Flugstad Rygg (1)
  • Sigrid Tynning (1)
  • Sissel E. Roås (1)
  • Siv Anita Bjørkli (1)
  • Tone Finne (1)
  • Torunn Hetland (1)
  • Vigdis Lothe Waaler (1)
Fagartikkel

Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk

Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål.

Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Tambars svakhetsdrikk. Om å skape et behov for skriving i 1. klasse

Hva skjer når trollet Tambar fra bokserien til Tor Åge Bringsværd blir fri for svakhetsdrikken som skal gjøre at han ser ut som et vanlig menneske? Da trenger han hjelp. Ei slik knipe kan førsteklassinger hjelpe han ut av!

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

− Kan du skrive, kan du lese. Utprøvende og meningsfull skriving som lesestart

Utprøvende og meningsfull skriving er et godt verktøy for å gi elever en god lesestart. Samtidig gir metoden læreren en god mulighet til å kunne følge elevenes utvikling tett og tilpasse sin støtte etter elevens behov.

Publisert: 14.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen

Digital diktering innebærer å skrive ved å snakke til en pc, mobil eller et nettbrett. Diktering kan bidra til at noen elever opplever færre hindringer i skriveprosessen og en større grad av mestring, men det kan også by på utfordringer.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Kvalitetssikring av språk- og leseopplæringen for elever med behov for støtte

Denne artikkelen tar for seg forebygging, diagnostisering og tiltak overfor barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.

Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Elevers oversettelsespraksiser

Den teknologiske utviklingen og endringene i elevsammensetningen gjør at man nå bør revurdere bruk av oversettelse innenfor språkopplæringen. To flerspråklige engelskklasser er blitt observert for å avdekke holdninger til oversetting og hvilke strategier som blir brukt.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Språkstimulering i et literacy-perspektiv i overgangen barnehage–skole

Denne artikkelen omhandler forskning som viser hvordan hjem og barnehage sammen kan tilrettelegge en god språkkultur for å skape den best mulige læringsplattformen for barnehagebarnet i et fremtidig skoleløp.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2017
Fagartikkel

Oppdagande skriving i barnehagen

Femåringar som har fått leike med skriving i barnehagen lærer lettare å lese på skulen. Men kva er forklaringa på at enkelte barn begynner å skrive før andre?

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagartikkel

Å undervise forfatterspirer

Elever som ligger foran resten av klassen, har like stort behov for og rett på tilpassa opplæring som andre elever. Her foreslås noen konkrete tiltak som norsklæreren enkelt kan iverksette, og som vil kunne bidra til at disse elevene får de utfordringene de trenger.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

«Playful learning» på norsk

Barn i førskolealder lærer både gjennom fri og veiledet lek, ifølge den amerikanske forskningstradisjonen og pedagogikken «Playful learning». Hva er «Playful learning» og hvordan passer denne tilnærmingen med den norske rammeplanen?

Publisert: 19.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

«I dine øyne er jeg fortapt»- Flerspråklig skriving i skolen

Innsikt i tidligere lese- og skriveerfaringer og fritidsskriving gjør det mulig å forstå og verdsette flere trekk i skrivingen til ungdommer som er kommet sent inn i norsk skole.

Publisert: 26.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel

Den første skrive- og leselæringen. Bruk av PC med lydstøtte

Å endre pedagogisk praksis i den første skrive- og leselæringen kan bidra til økt læring hos elevene. En gruppe elever har skrevet seg til lesing på PC med lydstøtte i et inkluderende og støttende læringsmiljø. Lærerne beskriver gode erfaringer med både læring og trivsel. Arbeidsformen egner seg godt for tilpasset opplæring og tidlig innsats.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel

ARTig - et undervisningsopplegg i naturfag, norsk og kunst og håndverk

- Hvordan ta vare på barns undring i møte med naturen samtidig som de lærer å lese og skrive naturvitenskapelige tekster?

Publisert: 20.05.2014 Hentet fra Nynorsksenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo