Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (12)

Artikkeltema

  • Skriving (12)
  • Norsk (7)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Matematikk (1)
  • Motorikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (12)

Artikkelforfatter

  • Iris Hansson Myran (3)
  • Trude Kringstad (3)
  • Trygve Kvithyld (3)
  • Anne Håland (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Frøydis Hertzberg (1)
  • Ingrid Hilmer (1)
  • Joke Dewilde (1)
  • Kjersti Rossland (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Lennart Jølle (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Fagartikkel

Å undervise forfatterspirer

Elever som ligger foran resten av klassen, har like stort behov for og rett på tilpassa opplæring som andre elever. Her foreslås noen konkrete tiltak som norsklæreren enkelt kan iverksette, og som vil kunne bidra til at disse elevene får de utfordringene de trenger.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Bedre skole Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Skriving fra første dag – hvis skolen er forberedt

Når skolestarterne spent rusler inn skoleporten for første gang, har de med seg en rekke erfaringer med skriftspråket fra sine barnehageår. Ved å la elevene få skrive fra skolestart anerkjenner skolen skolestarternes erfaringer og bygger videre på disse.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

«I dine øyne er jeg fortapt»- Flerspråklig skriving i skolen

Innsikt i tidligere lese- og skriveerfaringer og fritidsskriving gjør det mulig å forstå og verdsette flere trekk i skrivingen til ungdommer som er kommet sent inn i norsk skole.

Publisert: 26.05.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre skole nr 2/2016
Fagartikkel

Håndskrift i en digital verden

Elever skal kunne skrive både ved hjelp av håndskrift og tastatur. Likevel har mange elever en håndskrift som er lite funksjonell. Kan dette skyldes at undervisningen er lite systematisk og blir avsluttet for tidlig?

Publisert: 23.05.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre skole nr 2/2016
Fagartikkel

Tekstvurdering og skriveprøven

En gruppe lærere er blitt spesielt skolert i å vurdere elevenes resultater på utvalgsprøvene i skriving. En undersøkelse viser at lærerne endrer sin vurderingspraksis etter hvert som de får mer skolering og blir mer rutinerte. Men fortsatt blir mange hengende igjen i tidligere praksis der formative og private vurderingsstrategier konkurrerer med det felles vurderingsgrunnlaget som er etablert.

Publisert: 06.02.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 1/2016
Fagartikkel

Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen

Elevene som begynner i skolen har ulik erfaring med lesing og skriving. I oppdagende skriving lærer barna å eksperimentere med egen skriving før de har lært seg alle bokstavlydene. Gjennom dialog støttes eleven gjennom de ulike stadiene i skriveprosessen. Metoden gjør det mulig å la den enkelte elev få arbeide på sitt eget nivå i skriveutviklingen.

Publisert: 02.06.2014 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Skriving i matematikk og naturfag

Systematisk og aktivt arbeid med å utvikle barns skriveferdigheter er en sentral del av opplæringen i matematikk og naturfag. Elevene utvikler seg både gjennom å bruke skriving til å utvikle kunnskap i faget og gjennom å bruke skriving til å kommunisere kunnskapen sin til andre.

Publisert: 13.05.2014 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Fem prinsipper for god skriveopplæring

Det er et paradoks at det mediet elever bruker for å vise kunnskap og kompetanse i skolehverdagen, skriving, ofte blir tatt for gitt. Når vi tror vi måler elevenes kunnskaper, måler vi i realiteten elevenes evne til å uttrykke denne kunnskapen gjennom skrift. Den kommende nasjonale satsingen på ungdomstrinnet vil være en god anledning for skolene til å satse på skriving.

Publisert: 11.03.2013 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Skriving på ungdomstrinnet - Fem prinsipper for god skriveopplæring

Det er et paradoks at det mediet elever bruker for å vise kunnskap og kompetanse i skolehverdagen, skriving, ofte blir tatt for gitt. Når vi tror vi måler elevenes kunnskaper, måler vi i realiteten elevenes evne til å uttrykke denne kunnskapen gjennom skrift. Den kommende nasjonale satsingen på ungdomstrinnet vil være en god anledning for skolene til å satse på skriving.

Publisert: 17.03.2012 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Sakprosa i skolen - Eksempler på undervisningsopplegg

Elevene skriver i alle fag — hovedsakelig sakprosa. I tillegg forholder de seg til en mengde sakprosatekster, særlig i form av lærebøker. Men selv om elevene både er brukere og produsenter av sakprosa, har den funksjonelle sakprosaen hatt liten plass i opplæringen. Noen eksempler fra ungdomstrinnet viser hvordan lærere i alle fag kan arbeide mer strukturert med sakprosaskriving.

Publisert: 18.01.2012 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Å skrive, det er å omskrive

Når elever skal lære å skrive, bør de tidlig få vite hvordan en god tekst blir til. De bør for eksempel lære at gode tekster nesten alltid er et resultat av mange omarbeidelser. Begrepet revisjonskompetanse blir her introdusert, sammen med fem teser om hva som skal til for å sikre at lærerens respons blir funksjonell og meningsfylt for elevene.

Publisert: 16.01.2012 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Oppskrift for god skriving

Skrivepedagoger har diskutert om det fins en oppskrift for skriving som gjelder for alle fag, for eksempel jus, biologi, geografi og norsk. Selv om fagfolk er skeptiske, viser erfaringer fra klasserommet at generelle skriveoppskrifter kan bidra positivt.

Publisert: 20.04.2011 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo