Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Atferd (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (2)
  • Paideia (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (2)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (2)
  • Anne Lindblom (1)
  • Hilde Merete Nilsen (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Solveig Roth (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagfellevurdert

Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner

Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole?

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Fagfellevurdert

Barn med utagerende atferd - i samfunnsmaskineriets tidsklemme

Vi har ikke tid til å se det, selv om vi ser det.

Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo