Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Spesialundervisning (7)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Herlofsen (1)
  • Elin Marie Frivold Kostøl (1)
  • Janaina Hartveit Lie (1)
  • Joachim Kolnes (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Marianne Sjo Rossland (1)
  • Maryann Jortveit (1)
  • Peder Haug (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Øyvind Snipstad (1)
Fagfellevurdert

30 år med inkluderende opplæring i norsk skole

Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte.

Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Fagfellevurdert

Barns stemme og deltaking i spesialpedagogisk forsking – ein studie av doktoravhandlingar ved Institutt for spesialpedagogikk i perioden 2010–2020

I kva grad og på kva måte får barn delta i forsking som omhandlar dei sjølve og deira kvardag?

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Om empiriske nivåer i forskning på inkludering

Feltet inkludering må være en kombinasjon av empiriske og teoretiske bidrag som reiser spørsmål om hva inkludering og menneskelighet er eller bør være.

Publisert: 25.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagfellevurdert

Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving

Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov.

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagfellevurdert

Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis

Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område.

Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences

Tale-til-tekst-teknologi gjør det mulig for elevene å skrive med stemmen. Denne kvalitative studien utforsker seks læreres erfaringer med å introdusere slik teknologi i ungdomsskolen.

Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Læreres perspektiver på en god sakkyndig vurdering og dens relevans for spesialundervisning

Informantene i denne studien relaterer en god sakkyndig vurdering til god dialog med og tett oppfølging fra PP-rådgiverne.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo