Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Læreplaner (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Organisering (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Bente Ducrocq (1)
  • Grete Stabæk (1)
  • Gunhild Nordvik Reite (1)
  • Hilde Kolstad Danielsen (1)
  • Veerle Garrels (1)
Fagartikkel

Ny opplæringslov: Hva nå med spesialundervisningen?

Forfatteren av denne artikkelen tar her for seg en bekymring for om ny opplæringslov vil bedre kvaliteten i opplæringen til elever med behov for spesialundervisning.

Publisert: 12.11.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagartikkel

Positiv psykologi i spesialundervisning – Kunsten å bygge på styrker

Forfatteren av denne artikkelen oppfordrer oss, med hjelp av positiv psykologi, til å skifte oppmerksomheten fra negative til positive faktorer i synet på elever. Hun påpeker at dette er spesielt viktig innenfor spesialundervisning, der flere av elevene kan slite med et negativt selvbilde.

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Helhetslesing som et redskap for faglig og sosial inkludering for elever med store sammensatte lærevansker

Denne artikkelen beskriver hvordan man kan benytte Helhetslesing for å utvikle grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving for elever med store sammensatte lærevansker. Ved å benytte denne metoden kan elevene arbeide på sitt nivå med de samme kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet som resten av klassen, noe som bidrar til større deltagelse i klassefellesskapet.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel

Frå tilpassa til universell opplæring

Forslaget til ny opplæringslov foreslår å ta ut viktige og innarbeidde omgrep i skulen og innføre nye, til dømes «universell opplæring». I beste fall vil endringane skape forvirring, i verste fall truar dei læraren sin autonomi og gjev elevar eit dårlegare tilbod.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo