Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (5)
  • Organisering (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Atferd (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • FoU i praksis (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Statped (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Lindblom (1)
  • Bente Ducrocq (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Peder Haug (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: I går Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagartikkel

Ny opplæringslov: Hva nå med spesialundervisningen?

Forfatteren av denne artikkelen tar her for seg en bekymring for om ny opplæringslov vil bedre kvaliteten i opplæringen til elever med behov for spesialundervisning.

Publisert: 12.11.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Podcast

Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. En advokat og en forsker snakker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med denne nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert

Spesialundervisning, læringsmiljø og inkludering

Mange elevar som får spesialundervisning, gir uttrykk for ein langt mindre gunstig situasjon i skulen enn dei som ikkje får spesialundervisning. Slik inkludering, arbeidsmiljø og spesialundervisninga er forstått i dag, er det ikkje tilfredsstillande.

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 1/2017
Artikkel

Ulike tilbud til elever med særskilte opplæringsbehov

Kommuner forvalter opplæringslova og -forskrift svært forskjellig. Det bidrar til ulikheter i tjenestetilbud. Elever med særskilte opplæringsbehov blir særlig berørt. Det viser en undersøkelse utført av Agenda Kaupang på oppdrag fra Statped.

Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Statped
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo