Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Atferd (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Tilpasset opplæring (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Stress (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Svein Erik Jensen (2)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagartikkel

Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis

Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagartikkel

"Fuck you" i systemperspektiv, del 2

Den første av to artikler om en sterkt grensebrytende og marginalisert gutt ble presentert i Spesialpedagogikk nr. 5 i 2014. Den omhandlet et FOU-prosjekt, en casestudie og problematiserte skolen og hjelpesystemenes praksis overfor denne gutten i perioden fra første til medio åttende klasse. I denne artikkelen drøfter og belyser artikkelforfatteren prosessen og arbeidet med å bringe eleven i læringsposisjon. Tidsspennet er fra åttende klasse og ut andre året i videregående skole.

Publisert: 30.08.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 01/2016
Fagartikkel

"Fuck you" i systemperspektiv

Denne artikkelen belyser og drøfter den konfliktfylte skolehistorien til en elev med sterkt grensebrytende og marginaliserende atferd. Moren til gutten det her handler om, er fortvilet over at hennes sønn gjennom hele skoleløpet kun blir tilbudt «mer av det samme», istedenfor et mer tilpasset metodisk opplegg. Artikkelen tar for seg tidsspennet fra første til medio åttende klasse.

Publisert: 06.10.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo