Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Organisering (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • Tilpasset opplæring (5)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Læreplaner (1)

Artikkelkilde

  • Statped (2)
  • Bedre skole (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Gunhild Nordvik Reite (1)
  • Hanne Jahnsen (1)
  • Peder Haug (1)
  • Siri Ante (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
Fagartikkel

Frå tilpassa til universell opplæring

Forslaget til ny opplæringslov foreslår å ta ut viktige og innarbeidde omgrep i skulen og innføre nye, til dømes «universell opplæring». I beste fall vil endringane skape forvirring, i verste fall truar dei læraren sin autonomi og gjev elevar eit dårlegare tilbod.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagfellevurdert

Spesialundervisning, læringsmiljø og inkludering

Mange elevar som får spesialundervisning, gir uttrykk for ein langt mindre gunstig situasjon i skulen enn dei som ikkje får spesialundervisning. Slik inkludering, arbeidsmiljø og spesialundervisninga er forstått i dag, er det ikkje tilfredsstillande.

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 1/2017
Artikkel

Ulike tilbud til elever med særskilte opplæringsbehov

Kommuner forvalter opplæringslova og -forskrift svært forskjellig. Det bidrar til ulikheter i tjenestetilbud. Elever med særskilte opplæringsbehov blir særlig berørt. Det viser en undersøkelse utført av Agenda Kaupang på oppdrag fra Statped.

Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Statped
Artikkel

Inkludering – et pedagogisk og moralsk prosjekt

All forskning om inkludering sier at det trengs mer kunnskap, utviklingsarbeid, dokumentasjon og bedre samarbeid mellom aktørene. Likevel sitter inkludering like mye i hjertet som i hodet.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2015
Artikkel

En inkluderende skole

I Norge har vi bred politisk enighet om at grunnskolen skal være en inkluderende skole. Ledere og lærere i skolen slutter i all hovedsak lojalt opp om dette prinsippet. I den pedagogiske praksisen oppstår det likevel situasjoner hvor noen stiller spørsmål om skolen faktisk er inkluderende for alle elever.

Publisert: 25.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo