Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (2)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Gunilla Lindqvist (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Svensk — Fagfellevurdert

Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter

Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet.

Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo