Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (15)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (19)
  • Tilpasset opplæring (19)
  • Faglig og administrativt støttesystem (6)
  • Atferd (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (19)

Artikkelforfatter

  • Svein Erik Jensen (2)
  • Ann Karin J. Grimholt (1)
  • Bjørg Rasmussen Hinze (1)
  • Camilla Herlofsen (1)
  • Edvin M. Eriksen (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Finn Steenfatt Thomsen (1)
  • Finnborg Scheving (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Hilde Kandal Sundet Piene (1)
  • Ivar Morken (1)
  • Jan Erik Klinkenberg (1)
  • Janaina Hartveit Lie (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Jørgen Smedsrud (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Leiv Danielsen (1)
  • Lill-Johanne Eilertsen (1)
  • Marianne Pilskog Nyhus (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Monica Dalen (1)
  • Monica Helland Tøsse (1)
  • Rolf Bjarne Fasting (1)
Fagartikkel

Spesialpedagogisk didaktikk som nøkkelen til en mer inkluderende opplæring

I denne artikkelen drøfter forfatteren hvordan en lærer kan planlegge og tilpasse undervisningen på en måte som ivaretar både et individuelt, et relasjonelt og et kulturelt aspekt for elever med særskilte behov.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagartikkel

Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis

Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagfellevurdert

Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis

Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område.

Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagartikkel

Det er alltid mulig å oppnå inkluderende opplæring

Barn med døvblindhet eller nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser har varige behov for tilrettelagt opplæring for å oppnå best mulig læringsutbytte. Artikkelen viser til dilemmaet mellom barns behov for små grupper og skjermede omgivelser og barns rett til et lærende, mangfoldig og inkluderende opplæringstilbud. Budskapet til forfatterne er at deltagelse i barnefellesskapet ikke trenger å gå på bekostning av læring.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Spesialpedagogene og fellesskapet i klasserommet

Det spesialpedagogiske fagmiljøet i Norge er utfordret! Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging avga 4. mars 2018 en rapport, den såkalte Nordahl-rapporten. I denne artikkelen reflekteres det rundt noen momenter i rapporten og hvordan fremtidens spesialpedagogiske praksis kan bli til mer nytte.

Publisert: 15.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Når tiltakene ikke har effekt – en kasusbeskrivelse av en elev med dysleksi

En funksjonell leseferdighet er viktig for å klare seg i skolen, på studier, i arbeid og for å kunne delta i samfunnet. Denne artikkelen tar for seg teori og forskning om dysleksi og redegjør så for hvordan man kan utrede og sette i verk tiltak overfor en elev med dysleksi.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2019
Fagartikkel

"Fuck you" i systemperspektiv, del 2

Den første av to artikler om en sterkt grensebrytende og marginalisert gutt ble presentert i Spesialpedagogikk nr. 5 i 2014. Den omhandlet et FOU-prosjekt, en casestudie og problematiserte skolen og hjelpesystemenes praksis overfor denne gutten i perioden fra første til medio åttende klasse. I denne artikkelen drøfter og belyser artikkelforfatteren prosessen og arbeidet med å bringe eleven i læringsposisjon. Tidsspennet er fra åttende klasse og ut andre året i videregående skole.

Publisert: 30.08.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 01/2016
Fagartikkel

Dysleksi – forebygging og tidlig intervensjon

Forfatteren av denne artikkelen drøfter om tidlig oppdagelse av svakheter i de kognitive funksjonene som lesing og skriving bygger på, kan identifisere barn i risiko for dysleksi. Spørsmålet er så om tidlig intervensjon kan forhindre at disse barna faktisk utvikler dysleksi med de psykiske tilleggsvanskene som ofte følger med. Denne artikkelen tar for seg nyere forskning for å besvare disse spørsmålene.

Publisert: 19.06.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2016
Fagartikkel

Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Denne artikkelen fokuserer på utfordringer og muligheter i planlegging og samarbeid om overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Samarbeid og kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole er nødvendig for et godt læringsutbytte og en trygg hverdag både for barn og foreldre. Ofte er det også behov for omfattende fysisk tilrettelegging, noe som må planlegges i god tid før skolestart.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagartikkel

Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere - I «spesialpedagogikkens grenseland»

I denne artikkelen blir det satt søkelys på to grupper som befinner seg i det artikkelforfatterne kaller «spesialpedagogikkens grenseland»: Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere. Begge gruppene kan betraktes som minoritetsgrupper, noe som innebærer en risiko for marginalisering i majoritetssamfunnet. I denne artikkelen vil vi prøve å belyse noen spesialpedagogiske dilemmaer knyttet til disse to gruppene.

Publisert: 19.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel

"Fuck you" i systemperspektiv

Denne artikkelen belyser og drøfter den konfliktfylte skolehistorien til en elev med sterkt grensebrytende og marginaliserende atferd. Moren til gutten det her handler om, er fortvilet over at hennes sønn gjennom hele skoleløpet kun blir tilbudt «mer av det samme», istedenfor et mer tilpasset metodisk opplegg. Artikkelen tar for seg tidsspennet fra første til medio åttende klasse.

Publisert: 06.10.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Fagfellevurdert

Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis

Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler?

Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Fagartikkel

Med rett til læring: systemarbeid som praksis

Er spesialundervisning løsningen for alle elever med lavt læringsutbytte, eller er det mulig å etablere målrettede opplæringstiltak som støtter opp om den ordinære opplæringen? Spørsmålet artikkelen retter oppmerksomheten mot, er om en kommer «tettere på» arbeidet rundt elever med lavt læringsutbytte gjennom fleksible prosedyrer og målrettede tiltak med henblikk på å øke elevers læring, motivasjon og trivsel.

Publisert: 12.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2014
Fagartikkel

Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring

Det foreligger mye forskning om evnerike barn internasjonalt. Flere land har utviklet egne opplæringsmodeller og lærerplaner for evnerike barn. I Norge foreligger det lite forskning på gruppen. Forfatteren av denne artikkelen mener det er helt nødvendig at man også i Norge gir evnerike barn mer oppmerksomhet både i læreplaner og i pedagogiske og spesialpedagogiske utdanningsløp.

Publisert: 03.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagartikkel

Ungdoms opplevelse av spesialskole og overgang til videregående utdanning

Denne artikkelen omhandler en studie basert på intervju med 20 ungdommer som har fullført 10. klasse i spesialskole. Hensikten med studien var å se nærmere på hvordan ungdommene trivdes faglig og sosialt på spesialskolen, og hvorvidt de opplever undervisningstilbudet som relevant for de krav og forventninger de har møtt i videregående skole. En av konklusjonene i studien er at ungdommene etterlyser tettere oppfølging også i videregående skole tilsvarende det de fikk på ungdomstrinnet.

Publisert: 11.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagartikkel

Har enhetsskolen mislykkes?

Tilpasset opplæring er på agendaen i enhver konferanse om skole. Alle snakker om det – spesielt politikere. Spørsmålet nå er om begrepet tilpasset opplæring mest er et begrep for festtaler og visjoner – og i langt mindre grad en realitet for elever med betydelige lærevansker og hjelpebehov?

Publisert: 20.01.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2013
Kronikk

Tilpasset opplæring/spesialundervisning – skjæringspunktet sett fra PPTs ståsted

Temaet for denne kronikken er tilpasset undervisning og spesialundervisning. Den er bygget opp som en gjennomgang og drøfting av en del generelle problemstillinger og illustrert med noen konkrete innspill fra praksis.

Publisert: 30.06.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2012
Fagartikkel

Døve barn og språkutvikling – flere veier og ulike perspektiver

Forfatteren av denne artikkelen har selv vokst opp med hørselshemming og deler her noen av de erfaringene hun har gjort. Hovedfokuset for artikkelen er hvordan fagpersoner kan hjelpe foreldre å gjøre gode informerte valg for sine hørselshemmede barn med hensyn til deres språkutvikling.

Publisert: 15.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo