Fagfellevurdert Å tenke nytt om inkludering – om ideal og praksis for barn med multifunksjonshemming Det å tenke nytt om inkludering må først og fremst innebære en forståelse av mangfoldige måter å være i verden på, og ta inn at det ikke finnes en standard måte man kan være i, gjøre i eller føle fellesskap og tilhørighet. Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert Spesialundervisning for elever med utviklingshemming – et nødvendig område? Forfatteren av denne artikkelen påpeker at det de siste årene har vært svært lite forskning og utviklingsarbeid når det gjelder elever med utviklingshemming. Her drøftes mulige årsaker til dette og en alternativ måte å forstå og iverksette undervisning på for denne gruppen elever. Publisert: 31.12.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagfellevurdert Når skolen blir motstander Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer, men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017