Fagfellevurdert Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov. Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagfellevurdert Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område. Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagfellevurdert Læreres perspektiver på en god sakkyndig vurdering og dens relevans for spesialundervisning Informantene i denne studien relaterer en god sakkyndig vurdering til god dialog med og tett oppfølging fra PP-rådgiverne. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021