Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Barnehage (4)
  • Stress (4)
  • Psykisk helse (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Autisme (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Bente Christensen Strand (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Malene Gunnæs Aasen (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • May Lise Kismul (1)
  • Nina Karin Hove (1)
  • Sarita Kristine Paasche Saksvik (1)
  • Sigrid Fredheim Finstad (1)
  • Turid Suzanne Berg-Nielsen (1)
Fagartikkel

Sosial angst i barnehagen

Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem.

Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Fagartikkel

Liten kan bli sliten - en norsk studie av stress blant de yngste barnehagebarna

Barn har et høyere stressnivå i barnehagen enn hjemme, og det gjelder spesielt barn med lange dager, viser en nynorsk studie.

Publisert: 16.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Fagartikkel

Det særlig sensitive barnet

I de fleste barnehager er det ett eller flere barn som er særlig sensitive. De bør du behandle på en annen måte enn andre barn.

Publisert: 01.12.2015 Hentet fra Første steg 4/2015
Fagartikkel

Basebarnehager og stress hos barn

Det er en kjent sak at barnehager med høyt sykefravær, utskiftning og ustabil bemanningssituasjon sliter på barn og voksne. Forfatteren av denne artikkelen mener at basebarnehagenes størrelse og organiseringsform ytterligere kan bidra til stressbelastninger for dem som har sitt daglige virke der. Dette gjelder i særlig grad barn som sliter med konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker.

Publisert: 02.09.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo