Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (12)
  • Psykisk helse (12)
  • Stress (12)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • forskning.no (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Anne Bitsch (1)
  • Atle Dyregrov (1)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Grete Indahl (1)
  • Hedda Berntsen (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Ingunn Marie Eriksen (1)
  • Kari Dyregrov (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Martin Lytje (1)
  • Mira Aaboen Sletten (1)
  • Stig Nøra (1)
  • Trude Havik (1)
Artikkel

Hvorfor fører dårlig økonomi og påfølgende stress i familien til atferdsvansker for noen barn, men ikke for andre?

– Når vi sammenstiller ulik forskning på barn og lavinntektsfamilier, kan vi nå forklare hvorfor noen barn i slike familier utvikler adferdsvansker og andre ikke, sier forsker.

Publisert: 26.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer

Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen.

Publisert: 06.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Psykisk helse i skolen og lærerrollen: kan sosial og emosjonell læring bidra?

Deltakelse i intervensjoner for å fremme elevers psykiske helse kan ha positiv effekt på læreres opplevde kompetanse innenfor feltet, og bidrar til å samordne og målrette lærernes innsats. Denne studien utforsker læreres erfaringer med tiltaket ROBUST, som har som mål å stimulere elevers sosiale og emosjonelle kompetanser samt styrke læreres kompetanse i å undervise i sosial og emosjonell læring.

Publisert: 04.10.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2023
Kronikk

Dobbelttimer er tortur for elevene

Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen.

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Når en sekser ikke er godt nok

Stadig flere skoleungdommer sliter psykisk. Jenter sliter tre ganger så mye som guttene, og stresser mest med skolen.

Publisert: 15.11.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Slik blir barn og unge utsatt for seksuelle overgrep på nett

Ny rapport viser hvordan barn og unge kan bli utsatt for nettovergrep.

Publisert: 26.08.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Ungdom betaler en høy pris for å lojalt følge smittevernreglene

Ungdom hadde god kunnskap om smittevern, men rapporterte om dramatisk lav livskvalitet etter at samfunnet stengte ned, ifølge ny studie.

Publisert: 16.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hva skal til for at ungdom skal kunne takle stress i skolen?

Mange unge sliter med å balansere skole og fritid på en god måte. Hvordan kan vi hjelpe dem til bedre livsmestring? Det finnes veldokumenterte og anerkjente metoder for å fremme sosial og emosjonell læring.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress

Hvordan opplever norske ungdommer prestasjonspress? Funnene i denne artikkelen bidrar til å nyansere forestillingen om en ungdomsgenerasjon der flertallet er utsatt for et massivt press og som ikke har den nødvendige kapasiteten til å håndtere presset de er utsatt for.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 18) 2/2018
Kronikk

Barn treng stress – i passe mengder

Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Dødsfall i nær familie– hvordan skolen kan ivareta eleven

Når barn mister personer i nær familie, kan det være avgjørende for deres videre utvikling at skolen har gode oppfølgingsrutiner – og at de har lærere som «ser» og støtter dem.

Publisert: 26.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Artikkel

Du er ikke alene

15–20 prosent av barn og unge har nedsatt funksjon på grunn av depresjon, angst og atferdsproblemer. Hos åtte prosent er problemene så alvorlige at de kan diagnostiseres med en psykisk lidelse. Omtrent halvparten av oss kommer til å få en psykisk lidelse i løpet av livet. Det kan være din venn, ditt barn, din elev eller deg selv.

Publisert: 06.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo