Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Stress (5)
  • Psykisk helse (4)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (5)

Artikkelforfatter

  • Ina Midttveit (2)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Maren Stabel Tvedt (1)
  • Trude Havik (1)
Artikkel

Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer

Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen.

Publisert: 06.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

20 millioner til forskning om livsmestring

Forskningsprosjektet «Resilient» har som mål å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen. Nå har prosjektet fått 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

Publisert: 05.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva skal til for at ungdom skal kunne takle stress i skolen?

Mange unge sliter med å balansere skole og fritid på en god måte. Hvordan kan vi hjelpe dem til bedre livsmestring? Det finnes veldokumenterte og anerkjente metoder for å fremme sosial og emosjonell læring.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Du er ikke alene

15–20 prosent av barn og unge har nedsatt funksjon på grunn av depresjon, angst og atferdsproblemer. Hos åtte prosent er problemene så alvorlige at de kan diagnostiseres med en psykisk lidelse. Omtrent halvparten av oss kommer til å få en psykisk lidelse i løpet av livet. Det kan være din venn, ditt barn, din elev eller deg selv.

Publisert: 06.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen

Nå er norske elever i toppsjiktet i lesing, og for første gang bedre enn OECD-snittet i alle fagene PISA måler. Men rapporten viser også at flere elever føler at de ikke passer inn i skolen, er ensomme eller føler at de holdes utenfor.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo