Kronikk Dobbelttimer er tortur for elevene Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen. Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk Barn treng stress – i passe mengder Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da? Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene. Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Treng vi eigentleg ein bås for høgsensitive barn? For ca eit år sidan skreiv eg kronikken «Ti råd for å gi høgsensitive barn ein betre kvardag». Denne vart mykje delt på sosiale medier og vart den tredje mest leste saka i Utdanningsnytt i 2016. Eg har fått mange tilbakemeldingar og det har gleda meg å høyre at folk har opplevd teksta nyttig! Nokre har referert til kronikken i eigne tekster og vore skeptiske. Det er heilt greit. Vi treng ulike syn og drøftingar for å få fram best mogleg kunnskap og praksis i kvardagen. Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk Bekymret over presset i skolen - Barn og unges psykiske helseplager øker. Viljen til å se problemet i lys av prestasjonspresset i skolen synes fraværende. Publisert: 04.04.2017 Hentet fra NTNU