Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (5)
  • Studieforberedende (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Motivasjon (2)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Eifred Markussen (3)
  • Eamonn Noonan (1)
  • Elisabeth Hovdhaugen (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Stephan Daus (1)
  • Trond Buland (1)
Fagartikkel

14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det

Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Karakterene fra tiende betyr (nesten) alt

Fire av ti bergensungdommer som begynte på yrkesfag i 2014, hadde ikke fullført videregående etter fire skoleår. Den viktigste forklaringen på manglende fullføring er for dårlig kunnskapsgrunnlag fra grunnskolen. Hva kan skolene gjøre?

Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Yrke 1/2020
Fagartikkel

Privatisteksamen En vei tilbake til opplæringsløpet – for noen

En studie viser at elever har mange ulike grunner til å gå opp som privatister. Bare et lite mindretall bruker ordningen fordi de tidligere har falt fra i videregående opplæring, de fleste bruker ordningen for å forbedre karakterer eller skaffe seg tilleggskompetanse.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Tiltak mot frafall i videregående skole virker!

En oversikt basert på 150 internasjonale studier viser at tiltak for å redusere skolefrafall virker. Ingen enkelttiltak peker seg ut som bedre enn andre, men det er avgjørende at man har kapasitet og kompetanse til å implementere det tiltaket som velges. Videre må beslutning om valg av tiltak tilpasses lokale behov og tilgang på ressurser.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagartikkel

Frafall i videregående opplæring – i Norge og andre land

Internasjonale komparative studier viser et felles mønster i mange land. Mellom 60 og 80 prosent av elevene består videregående. Tilsvarende vil alle landene ha en gruppe på mellom 20 og 40 prosent som systemene ikke klarer å gi et godt nok tilbud til at de vil bestå i første omgang. Faktorene som bidrar til frafall, ser ut til å være de samme i alle landene, og det fins relativt lite forskning og evaluering av tiltak for å redusere frafallet og bedre gjennomføringen.

Publisert: 01.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo