Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (5)
  • Studieforberedende (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Læreplaner (2)
  • Motivasjon (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (2)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Kristian Abelsen (2)
  • Petter Erik Leirhaug (2)
  • Pål Lagestad (2)
  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Cathrine Dunker Furuly (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • Rune Snaprud (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagartikkel

Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving

Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole.

Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert

Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole

Noe av hemmeligheten i en bålets didaktikk er kanskje at helheten er mer enn summen av delene, og at det bare er ved å fyre bål en kan vekke bålets mulige magi og levendegjøre dets pedagogiske potensialer.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring - En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole

Hvordan gikk det med trivsel og mestring da kroppsøvingen ble organisert med høy grad av selvbestemmelse og frihet til selv å velge aktiviteter?

Publisert: 22.06.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? – En studie av jenters og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen

Denne studien har vist at gutter fikk signifikant bedre karakterer i kroppsøving enn jenter. Når forskjellene først og fremst handler om at gutter i større grad oppnår toppkarakterene, blir det argumentert for at en kan stille spørsmål ved om fysiologiske forskjeller mellom kjønnene ivaretas når kroppsøvingslærerne foretar sine vurderinger.

Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo