Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Læremidler (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Digitalisering (2)
  • Norsk (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Naturfag (1)
  • Valgfag (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • NorDiNa (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Cecilie Waallann Brown (1)
  • Ingrid Eikeland (1)
  • Magnus Henrik Sandberg (1)
  • Merethe Frøyland (1)
  • Toril Aagaard (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges

Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Fagfellevurdert

Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt- spillet

Hvordan kan et dataspill basert på en litterær klassiker brukes som utgangspunkt for elevers refleksjoner over eget liv og livsmestring?

Publisert: 30.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Pedagogical considerations when educators and researchers design a controversy-based educational programme in a science centre

Artikkelen presentere et forskningsprosjekt der en forsker og fire pedagoger ved et vitensenter sammen utformet et kontroversbasert utdanningsprogram for elever i videregående skole. Målet var å bidra til forståelsen av hvordan vitensentre går fra å presentere nøytrale vitenskapelige fakta, til å invitere til å diskutere og tenke kritisk om dagsaktuelle temaer.

Publisert: 13.09.2021 Hentet fra NorDiNa Vol. 16, 1/2020
Fagfellevurdert

Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole

Norsklærere opplever det som utfordrende å bruke digitale verktøy i dagens undervisning. Den didaktiske praksisen bør derfor tilpasses slik at den fungerer godt i teknologirike klasserom.

Publisert: 01.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo